Monday 19 September 2011

SURVEY KE DUA


Program pemulihan khas sara hidup telah masuk fasa yg kedua iaitu untuk melawat Brisbane bagi kajian untuk  mendapatkan peluang pekerjaan untuk musim selepas 6 bulan di Melbourne. Tetapi nampaknya peluang untuk mendapatkan sumbangan bagi lawatan tersebut amat la tipis kerana jangka masa yg terlampau suntuk. Minggu yg lepas seorang dato yg perihatin telah menyumbang untuk tiket penerbangan yg berharga 4 ribu Ringgit. Kini saya perlu mendapatkan dana untuk kos yg lain pulak. Kos yg terlibat adalah sebanyak 17 ribu ringgit bagi membuat lawatan tersebut. teramat susahnya untuk mendapatkan dana. Sehingga hari ini masih tiada yg sudi membantu. Berbagai jenis org yg telah di temui. Jika bertemu usahawan yg Berjaya biasanya mereka akan bertanya berapa peratus kah bahagian mereka? Atau apa kah keuntungan kepada mereka? Jika bertemu orang politik pula mereka selalunya akan berkata tidak mempunyai peruntukan yg mencukupi atau bukan kawasan mereka.

Musim Rumah Terbuka tidak saya sia-siakan. Yg mana terdaya saya akan pergi dengan tujuan beraya dengan Tuan Rumah dan dalam masa yg sama dapat bertemu mereka-mereka yg susah untuk di temui pada hari biasa. Jika terserempak mereka yg pernah saya mohon bantuan saya akan bertanya takut-takut kalau beliau terlupa (rupanya tak pernah baca pun email). Pada yg baru saya akan menerangkan serba sedikit tujuan lawatan ke Brisbane dan keseluruhanPROGRAM PEMULIHAN KHAS SARA HIDUP yg di cadangkan. Ramai juga yg memberikan cadangan agar program yg sama di buat didalam Negara dengan kerjasama syarikat-syarikat berkaitan kerajaan. Soalan saya boleh ke para peserta mendapat pendapatan yg membolehkan mereka membayar hutang? Atau sekadar cukup untuk sara hidup seharian sahaja? Bekerja di luar Negara mempunyai banyak kelebihan dari semua sudut. Antara nya adalah tukaran wang asing yg tinggi, tiada gangguan emosi, dapat menumpukan masa pada pekerjaan dan yg paling penting dapat memperkuatkan jati diri kerana berada di Negara orang. Orang melayu sering kali di COP sebagai bangsa yg MALAS dan sering di bandingkan dengan warga asing yg bekerja di Malaysia yg Nampak begitu tekun dan dedikasi, ini adalah kerana mereka berada di Negara orang. Perkara yg sama akan berlaku pada orang melayu yg bekerja di luar Negara.

Program yg mengambil masa setahun ini akan memerdeka kan mereka yg mempunyai hutang (CTOS,CCRISS) ataupun muflis yg dibawah 50 ribu ringgit. Mereka akan pulang sebagai org yg bebas hutang dan mempunyai pengalaman bekerja di luar Negara, peningkatan penggunaan bahasa inggeris, pemikiran yg serba sedikit akan berubah dan akan lebih displin di dalam perbelanjaan. Tiada gunanya jika pihak Kerajaan ingin membantu mereka ini dengan mengadakan jenis pinjaman atau apa-apa skim sekalipun jika mereka ini masih muflis dan blacklist. Bekerja di luar Negara adalah sebagai satu training ground untuk mereka bangkit semula dalam kehidupan. Pada mereka yg perihatin sahut lah panggilan keramat ini demi perjuangan bangsa melayu yg berilmu dan Berjaya. Orang yg miskin jangan di berikan wang, berikan mereka peluang nescaya akan beroleh kejayaan. Pada mereka yg mempunyai kuasa di minta menggunakan kuasa mereka sementara ada di tangan.  

No comments:

Post a Comment