Monday 10 October 2011

Queensland Survey...success


Alhamdulilah syukur pada allah ta ‘ala atas rezeki dan membuka hati mereka-mereka yg telah membantu kami menjayakan kajian ke Queensland Australia tempoh hari. Secara moralnya kami mendapat banyak sokongan dari tokoh pemimpin yg ingin melihat kami bersusah payah mengharungi segala perit jerih bagi menjayakan kajian ini. Alhamdulilah berkat kesabaran dan ketabahan kami Berjaya juga pergi membuat kajian tersebut dgn bekalan dana yg amat terhad.

Seperti kajian di Melbourne yg lebih menumpukan kepada lawatan kajian ke ladang-ladang buah-buahan yg memerlukan pekerja.   Bezanya di queensland adalah kerana ladang-ladang tersebut terletak amat jauh sekali dari Bandar. Kos tempat tinggal yg mahal berbanding di Melbourne kerana tiada Malaysia hall di sana ,kos sewa kereta dan kos minyak kereta. Bagi menjimatkan kos pada hari pertama dan kedua kami membuat perjumpaan dengan beberapa employment agency di Bandar Brisbane dengan berjalan kaki sahaja  serta melawat pejabat-pejabat kerajaan yg berkaitan. Alhamdulilah segalanya positif dari pihak mereka. Hampir kesemua ladang-ladang  di Australia menggunakan khidmat employment agency ini utk mendapatkan pekerja bermusim mereka utk musim menuai. Tak semua hasil tani mereka boleh di tuai menggunakan jentera. Oleh itu tenaga kerja manusia di perlukan untuk menuai beberapa jenis hasil tani mereka.

Perjalanan ke Emerald sejauh 853km mengambil masa selama  8 jam untuk sampai dan 3 kali mengisi minyak yg bernilai 80aud sekali isi. kami sempat melawat beberapa ladang sahaja kerana antara satu ladang ke satu ladang jarak nya hampir 30minit memandu. Begitu luas sekali ladang di sana. Tujuan kami melawat sebanyak ladang yg termampu adalah bagi membuat perbandingan bayaran gaji dan kos penginapan dan beberapa faktor lain. Hampir kesemua ladang memberikan kerjasama yg tidak di sangka. Hampir 80 ladang telah kami email dan menghantar surat berkenaan kunjungan ini. Kami hanya Berjaya bertemu tak sampai separuh kerana faktor jarak yg jauh dan kos yg lain.  

Dalam perjalanan balik keBRISBANE CITY kami telah singgah ke daerahBEERWAH untuk bertemu tuan punya ladang yg terkenal .  Hampir kebanyakan hasil tani di queensland di hantar ke sana untuk di bungkus dan di agihkan. Dalam masa yg sama kawasan BEERWAH Juga mempunyai ladang yg amat luas. Nasib kami begitu baik kerana tuan punya ladang yg kami lawat di Melbourne ada di sana kerana beliau juga mempunyai ladang di beewah yg terletak tak jauh dari pekan beewah

Hasil perbincangan dengan tuan punya ladang telah memberikan kata putus bahawa mereka tiada halangan untuk menerima pekerja dari Malaysia untuk bekerja sebagai pemetik buah dengan gaji yg sama di berikan pada org tempatan. Mereka juga akan membantu dari segi keperluan dokumen dan sokongan untuk tujuan permit kerja , cukai serta mencarikan tempat tinggal yg sesuai. Pihak kami akan di gelar sebagai kontrakor yg akan bertaggung jawab menjaga semua pekerja yg di bawa masuk.  Satu bentuk perjanjian persefahaman dengan pihak ladang akan di gubal bagi merealisasikan program khas ini secara rasminya.

Hampir kesemua tuan punya ladang tidak pernah mempunyai pekerja unuk menuai ini dari bangsa melayu Malaysia.ramai  hanya KAUM CINA Malaysia saja yg kerap di lihat bekerja sebagai pemetik buah di Australia. Nilai-nilai ketimuran org melayu sedikit sebanyak menarik minat tuan punya ladang untuk memberikan kami peluang ini di samping persahabatan yg telah lama terjalin antara MALAYSIA dan AUSTRALIA. 

Dengan kajian ini bermakna seorang peserta program akan dpt bekerja di Australia selama setahun yg akan bermula dengan musim menuai yg pertama diMORNINGTON PENINSULAR, VICTORIAselama 6 bulan bermula pada bulan November dan berakhir pada bulan april. Selepas itu akan berpindah keBEERWAH QUEENSLAND untuk musim menuai pada may hingga oktober. 

Lawatan ke Melbourne tidak Berjaya merasai dan melihat sendiri kerja-kerja memetik buah kerana pada masa itu adalah musim winter. Lawatan ke Queensland ini tepat pada masa nya kerana sedang dalam musim menuai. Kami telah di beri peluang untuk memetik dan mendapat penerangan berkenaan jenis jenis perkejaan yg terdapat di sana. Kemurahan hati Mr lenny Smith yg merupakan pengusaha ladang generasi ketiga yg bertanggung jawab terhadap keseluruhan operasi ladang terbabit. Kami begitu teruja untuk melihat denagna mata kami sendiri bagaimana kerja kerja pengbungkusan di lakukan. Dari pengreddan hingga di masukkan ke lori untuk di hantar ke destinasi seterusnya.. pihak pengusaha di  kehendaki menghantar hasil tani terbabit dalam masa 12 jam sahaja..ini bermakna sejurus di petik dan di bungkus, hasil tani terbabit perlu di hantar terus ke Melbourne dan Sydney.  Peluang untuk berbicara dengan bapa beliau Mr. Ted smith  iaitu generasi kedua tidak kami sia-siakan..  

Begitu byk rumah-rumah sewa yg terdapat di sekitar Bandar beerwah yg terletak sejauh 10minit perjalanan. Undang-undang Australia yg hanya membenarkan seramai 6 org sahaja untuk tinggal di rumah yg mempunyai 3 bilik. Kos elektrik dan gas amatlah murah berbanding kos air yg di catu selama 7 jam setiap hari, kebanyakan rumah-rumah di Australia mempunyai tangki untuk mengumpul air hujan untuk kegunaan mencuci, salah satu tindakan yg baik pada pikiran saya. Penggunaan solar untuk menjana air panas juga di gunakan secara meluas.

Perbelanjaan untuk dtg bekerja di Australia ini adalah lebih kurang sebanyak RM 16,000 setiap seorang.  Demi untuk kelangsungan hidup kami berpendapat wang zakat boleh digunakan untuk membiayai usaha ini sama seperti mana wang zakat digunakan untuk membiayai para pelajar yg belajar di luar Negara untuk menimba ilmu. Usaha ini juga boleh di takrifkan sebagai fisabililah dan ghharim didalam asnaf yg layak.   

Oleh dari itu Sebagai permulaan kami bercadang untuk membawa 6 org sahaja di kalangan para bangkrupdan senarai hitam sertalepasan sekolah,kolej yg menggangur sebagai PILOT GROUP yg akan mengalami sendiri pekerjaan sebagai pemetik buah (fruits pickers) dan seterusnya boleh menjadi guide/pengajar pada peserta program yg akan datang. 3 org wakil bawah 30 tahun yg akan memohon WORK AND HOLIDAY VISA  dan EMPLOYER SPONSER VISA bagi yg berumur lebih 30 tahun. Mereka ini akan di tempatkan dalam satu rumah 3 bilik dan satu kenderaan untuk ke ladang, dengan pilot group ini di harapkan menjadi perintis pada PROGRAM PEMULIHAN KHAS SARA HIDUP ini.  

2 comments:

  1. saya berminat nak menyertai tetapi tiada nombor telefon atau alamat.. bagaimana ye?

    ReplyDelete