Sunday 7 July 2013

Lawatan Kajian Kali ke 3 Perth Australia Dan Pemiihan Umno 2013

Asalamualaikum ,

Pada 11 june pihak kami Berjaya berlepas ke perth untuk lawatan kajian peluang perniagaan untuk kali yg

terakhir.  Maka berakhir lah sudah misi mencari maklumat yg Berjaya di lakukan Oleh Persatuan Usahawan Elite Kuala Lumpur Dan Selangor. Bermula dengan kunjungan ke Melbourne, Brisbane dan kini Perth. Banyak maklumat serta kenalan dan perkara baru yg telah Berjaya di perolehi sepanjang Misi lawatan ini di mulakan. Jutaan Terima Kasih yg tidak terhingga kepada mereka yg tak jemu untuk memberikan bantuan kewangan bagi menjayakan misi ini. Selepas ini tiba la masanya untuk membuat cadangan cadangan kepada pihak kerajaan bagi membantu usahawan bumiputra untuk menembusi pasaran luar Negara pula..



Perjanjian Perdagangan Malaysia Dan Australia sememangnya membuka lembaran baru bagi usahawan Malaysia. Walaupun begitu semua peluang terbabit hanya bagi syarikat Malaysia yg sudah  beroperasi dan boleh di kata kan untuk syarikat yg sudah Berjaya. Fokus kami adalah bagi usahawan kecil dan sederhana serta perniagaan di luar Negara kali pertama. Setakat ini hanya Exim Bank sahaja yg memberikan dana pinjaman untuk berniaga di luar Negara.. walaupun penuh dengan tapisan dan berbagai kerenah tapi itu saja lah dana pinjaman yg ada untuk usahawan Malaysia yg ingin membuka perniagaan di luar Negara.. Dana Malaysia Kitchen adalah yg paling banyak di mohon oleh raykat Malaysia untuk berniaga restoran di serata dunia. 

Kerana dana pinjaman di bawah Malaysia kitchen yg mendorong ramai rakyat Malaysia untuk membuka
perniagaan restoran di serata dunia sedangkan banyak lagi perniagaan lain yg sesuai di ceburi oleh usahawan Malaysia di bumi kanggaro ini. Di bawah Perjanjian Malaysia Dan Australia (MAFTA) terdapat banyak jenis perniagaan yg di berikan keistimewaan untuk di buka di Australia.  Para usahawan wajar membuat kajian perjanjian tersebut serta datang sendiri bagi membuat tinjauan bagi mendapatkan maklumat yg di perlukan. baca di sini https://www.dfat.gov.au/fta/mafta/

Masyarakat melayu yg tinggal di sini sebenarnya amatlah tidak membantu sesama bangsa berbanding masyarakat cina di sini.. mereka amatlah membantu sesama mereka. Melayu di Australia lebih suka mendiamkan diri serta ada yg memberikan komen yg melemahkan semangat orang melayu yg lain dengan perkara-perkara yg beliau sendiri tidak begitu yakin. Yg pentingnya mereka ini kedekut ilmu dan tidak mahu membantu.. 
Kebanyakan melayu di perth hanya berkawan dengan rakan melayu yg lain yg duduk berdekatan tempat tinggal mereka atau yg sama-sama belajar.

Bagi memudahkan rakan Usahawan dari Malaysia untuk membuka perniagaan di Australia Pihak Persatuan
Bercadang untuk membuka satu Syarikat Perunding cara (consultant) di Bumi Australia ini dalam masa yg terdekat bagi membantu rakan usahawan untuk berniaga disini. Kedai Runcit 1 Malaysia sesuai di buka di perth kerana mempunyai ramai rakyat Malaysia yg tinggal dan bercuti di sini sepanjang tahun. Kedai Runcit Bangsa Cina amat banyak terdapat disini. Jika di Malaysia kita dengan mudah dapat melihat kedai-kedai runcit bangsa asing di buka di Negara kita. Kenapa di Australia tiada siapa pun yg membukanya.. dengan adanya kedia runcit malaysia ini insya allah produk buatan usahawan Malaysia dapat di pasarkan di luar negara dengan tanpa  menggunakan khidmat orang tengah. (yang kebanyakan nya Cina)

Syarikat consultant tersebut akan bergabung dengan syarikat professional yg lain sebagai Associate Partner. Syarikat Peguam,Audit dan akaun,imigrations Consultant,Insurance dan beberapa lagi akan bergabung tenaga bagi menjayakan syarikat yg bakal di buka nanti. Dengan adanya syarikat ini insya allah proses membuka perniagaan di Australia akan menjadi lebih mudah kerana syarikat ini akan menyediakan semua jenis perkhidmatan di bawah satu bumbung. Jika mendapat kerjasama kerajaan Malaysia adalah lagi bagus dan terbaik. Saya akan berusaha untuk perkara ini jadi kenyataan.

Pihak Kami Berjaya mendapatkan kerjasama dari Pusat pembelajaran Bahasa English bagi program BAHASA ENGLISH 1 MALAYSIA (BE1M) yg telah di rangkan bagi meningkatkan penguasaan bahasa English untuk usahawan tempatan menceburi perniagaan di luar Negara yg sememangnya memerlukan penguasaan bahasa English yg baik. Rata-rata kebanyakan kolej dan university menyokong program kami ini, terdapat juga pendapat mengapa tidak belajar bahasa English di Malaysia sahaja? Ini adalah kerana belajar di Malaysia tak mempunyai banyak impak berbanding belajar di luar Negara, di luar Negara mereka terpaksa bertutur di dalam bahasa English dalam kehidupan seharian mereka serta persekitaran yg asing bagi mereka.  Bebanyakan pelajar adalah dari Negara yg bukan menggunakan bahasa English sebagai bahasa harian. Ini menwujudkan lebih banyak challange kepada mereka, kami yakin sesiapa saja yg belajar English di luar Negara insya allah akan Berjaya menguasainya dengan cepat. Sijil Malaysia University English Test (MUET) hampir tidak di terima di kebanyakan university melainkan kita mengambil program mereka di Malaysia melalui program berkembar uiversiti Malaysia dan Australia.

program BAHASA ENGLISH 1 MALAYSIA (BE1M) di sasarkan kepada usahawan Malaysia yg berminat untuk membuka perniagaan di Australia. Dengan masa 12 bulan sebagai pelajar akan memberikan mereka masa yg mencukupi untuk membuat kajian di Australia berkenaan cara dan undang-undang Australia serta jenis perniagaan apa yg sesuai di buka di sana. Hamper di kebanyakan wilah di Australia mensyaratkan agar semua peniaga mempunyai sekurang nya sijil EILTS5 untuk membuka syarikat di Australia. Dengan adanya silij EILTS5 tersebut mereka akan mudah di terima untuk masuk ke university di Australia sekiranya berminat untuk menyambung pelajaran secara separuh masa di samping menjalankan perniagaan di sana.   


PEMILIHAN UMNO 2013

Baru selesai PRU13 kini demam pemilihan Umno telah bermula.  Ramai yg telah mula turun ke cawangan-
cawangan menjual janji janji mereka.  Kepada Ketua Bahagian yg menang semasa PRU13 wajarlah di kekalkan bagi memudahkan tugas membantu rakyat di laksanakan.  Ketua Bahagian yg kalah pula wajar di tukar dengan yg baru.. elok lah kalau tukar satu kapal sekali. Pada ketua bahagian yg tidak di calunkan pula akan di nilai dari segi kerjasama dengan parti komponen semasa PRU13.
Ramai Ahli Umno yg sememangnya menjadi ahli tetapi tidak aktif kerana gagal untuk duduk di dalam golongan Kroni ketua tempat mereka. Meraka ini menjadi hali serta penyokong BN sahaja.  Mereka ini wajar di panggil untuk bersama berjuang menegakkan pengupayaan Orang melayu. Ketua-ketua haruslah bersedia menerima pandangan dari ahli terbabit kerana kali ini undi mereka di kira untuk semua jawatan dari bawah hingga ke atas. 

Ketua cawangan popular lazimnya akan di jaga oleh ketua bahagian mereka.mereka ini sering di bawa berkrusus ke Indonesia dan beberapa tempat lagi. Manakala ketua yg tak popular di tinggalkan sebagai satu pengajaran kerana tidak menyokong ketua bahagian atau berada di Kem yg lain. Adalah elok jika semua cawangan di bahagian tersebut di bawa semua tanpa meninggalkan walau seorang pun.  Sedikit sebanyak ini dapat merubah sokongan mereka kepada ketua bahagian tersebut. 

Pada ketua bahagian yg mempunyai jawatan dalam kerajaan lagi mudah untuk membuat program serta aktiviti untuk tempat mereka. Pada yg tidak mempunyai jawatan terpaksa bergantung kepada budget dari Umno Malaysia yg mmg susah untuk di perolehi. Sebagai jalan penyelesaian wajarlah ketua bahagian ini di berikan jawatan di syarkat GLC milik kerajaan yg banyak itu.. ianya dapat menyelesaikan hampir banyak kesulitan yg terpaksa di tanggung oleh ketua bahagian tersebut.

Yang pasti banyak ketua bahagian sudah mula di panggil untuk menganggotai Think Tank Ketua bahagian bertaraf Menteri atau ketua bahagian yg kaya bagi membantu mereka mengekalkan jawatan di dalam Umno. Maka Coffee-Coffe House dan trip umrah tahun ini serta trip keluar negara akan dipenuhi oleh mereka ini. Cabaran yg terbesar pada pemilihan kali ini adalah serangan di Cyberspace. Para Blogger-blogger sudah mula di panggil dan di berikan task serta mereka juga telah mula aktif mencari maklumat di serata Malaysia bagi memenangkan boss mereka.

Pemilihan Umno kali ini bakal meyaksikan serangan demi serangan ke atas pihak lawan mereka dengan menggunakan blogger yg dibayar.. serangan peribadi serta salah laku akan menjadi bualan selepas ini. Ini adalah satu perkara yg tidak sihat untuk Negara kita Malaysia.  Adakah Ketiga-tiga Naib Presiden Kesayangan saya akan Berjaya bertahan atau akan kalah kali ini juga menjadi satu perbualan di peringkat akar umbi. 

Semua jawatan wajar di pertandingkan bagi meneruskan demokrasi di dalam UMNO itu sendiri. Jangan ada pulak yg bersetuju agar jawatan itu dan ini elok tidak di pertandingkan.. Nampak sangat bodek .. kalau anak jantan elok lah bertempur di gelanggang rakyat.. jangan lah menang kerana duduk di dalam kapal atau Chai si polan sipolan.. Peranan WARLORD Umno kini telah sampai ke penghujung nya. Mula lah bertemu semua ahli secara bersemuka tanpa menggunakan khidmat WARLORD .. teruskan engagement di social media insya allah ahli akan rasa lebih rapat dengan dengan anda.. pada yg takde social media biarkan dia dengan labu-labu nya.. pada admin yg menjaga akaun terbabit sila lah jgn pilih bulu nak retweet ataupun komen di facebook. Layan je semua. Insya allah menang. 

Jangan sebab dah pegang banyak NGO ingat boleh menang senang-senang ok. Jangan di ulangi kebodohan
semasa PRU13.. cuba belajar dengan apa blogger akar umbi nak cakap pulak. Asyik dengar cakap PunahSehat nescaya anda akan kalah dalam kebodohan.  Peranan Wanita,Pemuda Dan Puteri adalah amat penting sekali.. dengar la keluhan mereka jangan mereka ini di sajikan dengan janji-janji manis.. tunjuk kehebatan anda menjuarai hati ahli umno seluruh Malaysia dengan tindakan yg memberikan menafaat untuk semua ahli.. bukan curi idea orang lain untuk jadi popular.

p.s. saya support ketiga-tiga naib presiden walaupun saya tak suka beberapa pegawai mereka.

Dino Gombak@Perth

1 comment:

  1. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete